Ve školách se stává, že začínající učitel nenastupuje v předpokládaném termínu (v přípravném týdnu), ale i v průběhu školního roku. Mnohdy se tak děje jako zástup za odcházející učitelku na mateřskou dovolenou, nebo i z jiných důvodů. Tato kapitola modelu má za cíl ukázat možný přístup k úpravě adaptačního období v těchto případech. Rozhodně nejde o univerzální manuál či návod použitelný ve všech školách. Jde spíše o ukázku možného postupu.
Základní východiska:
- Na začínajícího učitele, který nastupuje do školy v průběhu roku, nesmíme zapomenout. I on si zaslouží naši pozornost, v některých případech možná i větší, než kdyby nastoupil na začátku školního roku.
- Plán adaptace je třeba upravit tak, aby nebyl začínající učitel přetěžován: to znamená: je třeba snížit počet plánovaných setkání, vybrat opravdu důležité aktivity a zohlednit situace, které již nastaly.
- V případě potřeby je možné adaptační období upravit pro zkrácený čas, nebo naopak protáhnout do tří školních let.
Postup možných činností školy:
- Určení uvádějícího učitele
- Domluvit se s ním na plnění plánu adaptace a na způsobu podpory začínajícího učitele.
- Vedení školy společně s uvádějícím učitelem by mělo provést úpravu plánu adaptace dle aktuální situace, nutných preferencí pro dané časové období, které jsou odvislé od typu či druhu školy.
- Naplánovat setkání triády,
- které je možné ještě před nástupem začínajícího učitele a je zásadní pro nástup do „rozjetého vlaku“ školního roku.
- Naplňovat postupně plán adaptace.
Jak plán adaptace upravit?
- Rozdělte jednotlivé body plánu adaptace podle důležitosti.
- Zvolte vhodnou stupnici důležitosti (procenta, škála…).
- Podle zbývajícího času najděte činnosti, které je třeba udělat.
- Vytvořte plán setkání v triádě a náslechy s reflexí a prostor pro realizování náslechů začínajícího učitele u kolegů (jsou asi nejdůležitější a mohou akcelerovat zapojení nového kolegy do vašeho týmu pedagogů).