Přeskočit na obsah

3.9.6 Další plány adaptace

Výše uvedené tři přístupy se objevovaly ve většině zapojených škol. Vyskytly se však i odlišné plány adaptace, které stojí za pozornost. Z nich je patrno, že školy mohou, a mnohdy i jdou, jít svojí vlastní cestou.

Jedním z nich je příklad z MŠ Pod Smrkem[4], ze kterého vybíráme část zaměřenou na činnosti vedení školy (celý plán je v příloze tohoto článku).

Jednorázové činnosti (ředitelka školy)

  1. Vstupní informace
  2. Odborné a sociální zaškolení

Průběžné činnosti

  1. Motivující přístup
  2. Pravidelné pedagogické rady
  3. Informace od spolupracovníků
  4. Vzdělávání
  5. Základní zásady práce učitelky
  6. Konkrétní individuální plán
    • metody uvádění
    • podmínky třídy – seznámení
    • administrativa – seznámení, průběžná kontrola
    • třídní vzdělávací program – seznámení, aplikace v praxi
    • metodické a didaktické materiál
    • hospitace:
    • neformální vstupy – průběžně dle potřeby a aktuální situace (po dohodě možnosti do jiných tříd, k jiné kolegyni
    • vyhodnocování procesu adaptace
  1. průběžné hodnocení
    • termín – minimálně čtvrtletně (dle potřeby častěji)
    • stanovit cíl hodnocení, na základě cíle stanovit kritéria a rozsah
    • závěry dle potřeby konzultovat s vedením školy
  1. závěrečné hodnocení
    • na konci školního roku
    • celkové zhodnocení průběhu a pokroků adaptace
    • hodnocení ústní (v případě nutnosti i písemné)
    • se závěry seznámit vedení školy (př. na pedagogické radě)
  1. vzdělávání
    • další vzdělávání pedagogických pracovníků – zaměření (RVP PV, ŠVP, PV, komunikace s rodiči apod.)

V plánu se škola zaměřuje nejen na prosté vypsání úkolů, ale také na možné vzdělávací strategie, způsoby uvádění a upozorňuje i na určitá úskalí v době adaptace.

Příklady plánů adaptace byly použity z následujících škol:

  • SSSE Trnkova Brno
  • ZŠ Střílky
  • ZŠ a MŠ TOVAČOV
  • MŠ Pod Smrkem