Komunikativní kompetence je velmi široká oblast, a proto zdůrazňujeme, že v tomto případě ji velmi výrazně zužujeme na ty složky vědomostí, dovedností a návyků, které se uplatní zejména při práci na rozvoji začínajícího učitele. Vybrali jsme části zdůrazňující roli uvádějícího učitele.
- Argumentuje a efektivně komunikuje s vedením školy a začínajícím učitelem.
- Empaticky a vstřícně přistupuje k začínajícímu učiteli.
- Aktivně naslouchá a klade otázky.
- Komunikuje ve skupině žáků, ve třídě, s pedagogickým sborem.
- Vytváří a prohlubuje vzájemnou důvěru mezi uvádějícím a začínajícím učitelem.
- Navazuje a udržuje profesní vztahy na pracovišti.
- Při komunikaci s žáky respektuje jejich osobnost.
- Rozpoznává příležitosti vhodné pro spolupráci s kolegy.
Příklad indikátoru:
- Podílí se na sdílení zkušeností, přispívá vlastními i využívá zkušeností svých kolegů.