Tato kompetence zahrnuje specifičtější dovednosti a považujeme za vhodné je tímto způsobem zdůraznit. Podle dostupných zjištění4) má současné pojetí práce uvádějících učitelů právě v těchto záležitostech určité rezervy. Prozatím se méně věnují plánování, koncepční a metodické činnosti při přípravě adaptačních plánů a seznamování s těmito připravenými dokumenty.
Tato kompetence se rovněž zaměřuje na plánování v pedagogické oblasti a na práci s celostátními i školními kurikulárními dokumenty. Zároveň však propojuje oba okruhy, protože výstupy pedagogického plánování se zákonitě promítají do adaptačních plánů začínajícího učitele.
- Definuje potřeby profesního rozvoje začínajícího učitele.
Příklad indikátoru:- Analyzuje a vyhodnocuje kvalitu své pedagogické práce prostřednictvím rozmanitých technik.
- Předává začínajícímu učiteli potřebné dovednosti a návyky.
- Podporuje a rozvíjí potenciál začínajícího učitele.
- Příklad indikátoru:
- Klade rozvíjející otázky, pracuje s hodnoticí škálou.
- Stanovuje rozvoj začínajícího učitele v souladu s prioritami školy.
Příklad indikátoru:- Přichází – za kolegy i vedením školy – s návrhy, jak svůj osobní a profesní rozvoj sladit s úkoly a cíli školy.
- Metodicky vede při stanovování cílů osobnostního rozvoje a při vedení profesního portfolia začínajícího učitele.
Příklad indikátoru:- Formuluje plán svého profesního rozvoje, konzultuje jej s kolegy, vedením školy.
- Seznamuje začínajícího učitele s připraveným adaptačním plánem (viz Model, kapitola Doporučení pro podporu vedení školy, část II Plán profesního rozvoje).
- Vede začínajícího učitele k sebehodnocení.
Příklad indikátoru:- Využívá ke svému rozvoji reflexe od žáků, kolegů a vedení školy.
- Orientuje se v ŠVP, RVP a dalších strategických dokumentech školy.
- Umí zorganizovat aktivity týkající se rozvoje začínajícího učitele.
- Navrhuje pro začínajícího učitele vhodná interní školení, je v kontaktu se vzdělávacími institucemi i konkrétními lektory.
- Pomáhá začínajícímu učiteli vytvářet vhodnou náplň samostudia tak, aby korespondovalo s potřebami školy i začínajícího učitele.
- Orientuje se v nabídce učebnic a výukových zdrojů a dokáže je doporučit začínajícímu učiteli.
- Je iniciátorem změn a akcelerátorem inovací ve své škole.
- Na základě sebereflexe plánuje svůj profesní rozvoj.