Jedná se o kompetenci, která představuje schopnosti a dovednosti důležité pro efektivní plánování, organizování, řízení a hodnocení adaptačního období jako projektu, do kterého vstupují další aspekty a aktéři.
Vedení školy:
- Ve spolupráci s kolegy a na základě specifik dané školy sestaví plán adaptačního období, naplánuje realizaci adaptačního období, včetně tvorby všech potřebných dokumentů (plánu adaptace, plánů profesního rozvoje apod.).
- Do plánu adaptačního období zapracovává vizi školy a další koncepční materiály, např. školní vzdělávací program, pravidla společného vzdělávání žáků apod.
- V rámci adaptačního období efektivně deleguje úkoly na další aktéry (uvádějící učitel, zástupce ředitele, vedoucí předmětové komise, koordinátor školního vzdělávacího programu, pracovník školního poradenského pracoviště…).
- Vytváří systém postupného seznamování nově nastupujících kolegů s koncepčními dokumenty školy.
Příklad indikátoru:- Seznámí začínajícího učitele s Etickým kodexem školy a vysvětlí mu význam jednotlivých ustanovení.
- Systémově začlení nově nastupujícího učitele do formálních i neformálních struktur ve škole.
- Vytváří podmínky pro rozvoj kompetencí začínajících i uvádějících učitelů.
Příklad indikátorů:- Zjišťuje a podporuje vzdělávací potřeby začínajících i uvádějících učitelů.
- Nabízí různé formy podpory vzdělávání začínajících i uvádějících učitelů.
- Dokáže identifikovat možná rizika, která mohou v průběhu adaptačního období nastat, a je schopen reagovat na vnější i vnitřní impulsy, které do adaptačního období mohou vstupovat.
Příklad indikátorů:- Analyzuje problém, navrhne možnosti řešení a naplánuje postup řešení problémové situace.
- Zvládá time management a práci se stresem.
- V případě potřeby zajistí externí spolupráci při řešení problémů ve své škole.