Škola | Mateřská škola |
Přínos pro vedení školy | Inspirace pro vedení školy ve vztahu k začínajícímu i uvádějícímu učiteli Návodné otázky pro reflexi procesu adaptace |
Na základě připomínek z praxe byly do seznamu příkladů inspirativní praxe zařazeny příklady ze škol, které k tvorbě plánu adaptace začínajícího učitele pro druhý rok přistoupily až na základě zkušeností z průběhu adaptačního období ze školního roku prvního. Tento postup má svoje opodstatnění a logiku, a to především v tom případě, že škola si plán adaptace začínajícího kolegy zpracovává vůbec poprvé a je tím pádem dopředu bez konkrétní představy, jak bude adaptace nového pedagoga ve škole probíhat, jak jim bude adaptační plán vyhovovat a jaké budou jejich potřeby.
Člen vedení školy, nejčastěji ředitel, si na konci prvního školního roku může sám pro sebe zhodnotit, jak adaptace začínajícího pedagoga prozatím probíhala a na základě toho naplánovat další jeho začleňování do života školy a do pedagogické praxe obecně. Tohle by se mělo dít ve spolupráci minimálně s uvádějícím učitelem, ne-li rovnou v celé triádě (začínající a uvádějící učitel, člen vedení školy).
Jak může takový ředitel postupovat?
V následujícím textu naleznete příklady otázek, které mohou být pro vedení návodné a které mohou v této reflexi pomoci:
- Kam jsme došli v tomto školním roce?
- Co se již začínajícímu učiteli (ZU) daří, jaké jsou jeho silné stránky?
- Využít můžeme balanční kruh s kompetencemi ZU, závěry rozhovorů s uvádějícím učitelem – doporučení, závěry z náslechů či hospitací a podobně.
- Co dalšího ZU přináší naší škole?
- Může se jednat o nový pohled na práci ve výuce, hodnocení, projekty, spolupráci s učiteli, aktivity mimo školu, pořádání koncertů…
- Co se již začínajícímu učiteli (ZU) daří, jaké jsou jeho silné stránky?
- Kam potřebujeme směřovat?
- Kde vidíme prostor pro další rozvoj začínajícího učitele?
- Využít můžeme závěry z rozvojového rozhovoru a případně z plánu profesního rozvoje začínajícího učitele, který doporučujeme uskutečnit na konci prvního roku adaptace.
- Jak můžeme začínajícímu učiteli v profesním rozvoji pomoci?
- Plánování náslechů s konkrétním zaměřením (vzájemné hospitace – u kterého učitele se může začínající kolega inspirovat a kdy; jak se inspirace může odrazit ve výuce, kterou vede začínající učitel – kdy a kdo uvidí jeho posun);
- Pomoc s orientací v nabídce DVPP, případně i s výběrem vhodných seminářů, kurzů, workshopů apod.;
- Plánování shromažďování důkazů o profesním rozvoji – (certifikáty, zdařilé přípravy na výuku, projekty apod.; závěrečné práce v rámci studia, inspirace z návštěv ve výuce kolegů…); doporučujeme vést učitele k tvorbě svého portfolia a plánovat setkání nad portfoliem – rozpravu nad tím, co se podařilo, co ještě potřebuje získat apod.
Odpovědi na tyto otázky nám pomohou vytvořit soupis aktivit, akcí, schůzek, náslechů, rozhovorů začínajícího učitele s vedením školy i s uvádějícím učitelem včetně uvedení přibližného termínu jejich realizace (doporučujeme uvést měsíc v kalendářním roce). Pokud vše logicky propojíme, časově utřídíme a srozumitelně popíšeme, máme HOTOVO – plán adaptace na druhý rok je na světě!