Škola | Mateřská škola Rokycany, U Saské brány, příspěvková organizace |
Přínos pro začínajícího učitele | Přehled činností začínajícího učitele seskupený do čtvrtletí Příklad, jak postupovat v adaptaci ve 2. školním roce Srozumitelný podklad pro sebereflexi |
Níže uvedený příklad inspirativní praxe pochází z mateřské školy. Jsou zde uvedeny cíle, činnosti a povinnosti aktérů adaptačního procesu začínajícího učitele. Formální provedení plánu adaptace do tabulky, z níž je jasné, kdo co a kdy dělá, se zdá skutečně inspirativní.
Povinnosti uvádějící učitelky:
- pravidelná setkávání – rozbory vzdělávací činnosti začínající učitelky (ZU), doporučení;
- hospitační činnost u začínající učitelky + vedení pohospitačních rozhovorů;
- práce s profesním cílem ZU – doporučení literatury, vzdělávání, realizace, vyhodnocování (podkladem je plán profesního rozvoje);
- reflektování potřeb začínající učitelky a posílení kompetencí dle společné reflexe (podkladem je sebereflexe práce pedagoga, balanční kruh).
Cíle podpory (viz balanční kruh):
- samostatnost v plánování výchovně vzdělávací činnosti;
- zdokonalení v přípravě prostředí pro vzdělávání;
- posílení odborných znalostí v oblasti metod a forem vzdělávání;
- naučit se lépe vyhodnotit vzdělávací pokroky dětí (výstupy využít při plánování);
- spolupráce s rodinou funguje, pracovat dále na této silné stránce;
- více promýšlet reflexi a sebereflexi vzdělávání;
- práce s profesním cílem a profesním portfoliem (profesní rozvoj pedagoga);
- aktivní zapojení do rozvoje školy a spolupráce s kolegy (sdílení zkušeností);
- podpořit smysl evaluace (pochopení);
- poskytování zpětné vazby.
Povinnosti začínající učitelky:
- příprava na plánování výuky, vedení výchovně vzdělávacího procesu;
- vedení písemných příprav na pedagogickou činnost;
- práce na svém plánu profesního rozvoje – práce na profesním cíli, vedení profesního portfolia, sebevzdělávání se;
- spolupráce při organizaci aktivit a akcí školy;
- aktivní spolupráce s uvádějící učitelkou;
- účast na hospitacích u zkušených kolegyň.
Ředitelka školy:
- vytváří podmínky pro naplnění Plánu adaptace;
- podporuje profesní rozvoj UU a ZU;
- reflektuje práci ZU a UU.