Přeskočit na obsah

11.1.12 Plán adaptace na druhý školní rok – Mateřská škola

Škola Mateřská škola Rokycany, U Saské brány, příspěvková organizace   
Přínos pro začínajícího učitele Přehled činností začínajícího učitele seskupený do čtvrtletí 
Příklad, jak postupovat v adaptaci ve 2. školním roce 
Srozumitelný podklad pro sebereflexi

Níže uvedený příklad inspirativní praxe pochází z mateřské školy. Jsou zde uvedeny cíle, činnosti a povinnosti aktérů adaptačního procesu začínajícího učitele. Formální provedení plánu adaptace do tabulky, z níž je jasné, kdo co a kdy dělá, se zdá skutečně inspirativní.

Povinnosti uvádějící učitelky:

  • pravidelná setkávání – rozbory vzdělávací činnosti začínající učitelky (ZU), doporučení;
    • hospitační činnost u začínající učitelky + vedení pohospitačních rozhovorů;
    • práce s profesním cílem ZU – doporučení literatury, vzdělávání, realizace, vyhodnocování (podkladem je plán profesního rozvoje);
    • reflektování potřeb začínající učitelky a posílení kompetencí dle společné reflexe (podkladem je sebereflexe práce pedagoga, balanční kruh).

Cíle podpory (viz balanční kruh):

  • samostatnost v plánování výchovně vzdělávací činnosti;
    • zdokonalení v přípravě prostředí pro vzdělávání;
    • posílení odborných znalostí v oblasti metod a forem vzdělávání;
    • naučit se lépe vyhodnotit vzdělávací pokroky dětí (výstupy využít při plánování);
    • spolupráce s rodinou funguje, pracovat dále na této silné stránce;
    • více promýšlet reflexi a sebereflexi vzdělávání;
    • práce s profesním cílem a profesním portfoliem (profesní rozvoj pedagoga);
    • aktivní zapojení do rozvoje školy a spolupráce s kolegy (sdílení zkušeností);
    • podpořit smysl evaluace (pochopení);
    • poskytování zpětné vazby.

Povinnosti začínající učitelky:

  • příprava na plánování výuky, vedení výchovně vzdělávacího procesu;
    • vedení písemných příprav na pedagogickou činnost;
    • práce na svém plánu profesního rozvoje – práce na profesním cíli, vedení profesního portfolia, sebevzdělávání se;
    • spolupráce při organizaci aktivit a akcí školy;
    • aktivní spolupráce s uvádějící učitelkou;
    • účast na hospitacích u zkušených kolegyň.

Ředitelka školy:

  • vytváří podmínky pro naplnění Plánu adaptace;
    • podporuje profesní rozvoj UU a ZU;
    • reflektuje práci ZU a UU.
http://zacinajiciucitel.projektsypo.cz/wp-content/uploads/2023/04/11_1_12_tabulka.pdf“ target=“_blank“ style=“text-decoration: none;“ rel=“noopener“>   Plán adaptačního období na druhý školní rok.