Škola | Mateřská škola |
Přínos pro začínajícího učitele | Ukázka komunikace s rodiči Doložení a uplatnění potřebných kompetencí začínajícího učitele v praxi |
Příklad se zaměřuje na rozvoj kompetencí začínajícího učitele a přináší ukázku komunikace s rodiči dětí předškolního věku a způsob, jak je možné efektivně řešit případné nejasnosti. Zároveň se na tomto příkladu projevují potřebné kompetence začínajícího učitele, které mají přesah až do pozitivně laděného rozvojového rozhovoru s ředitelkou školy.
Učitelka z mateřské školy zdokumentovala e-mailovou komunikaci s rodiči dítěte ze své třídy. Doklad si založila do svého portfolia. Při rozvojovém rozhovoru na konci školního roku ho předložila a hovořila o všech souvislostech, o tom, co e-mailu předcházelo i co následovalo.
Doložila tím, že dokáže dítě hodnotit a posuzovat individuálně, s porozuměním k jeho potřebám a osobnostnímu založení, uvažuje o něm a plánuje svoje pedagogické působení v zájmu dítěte. Naplňovaná kompetence: kompetence k plánování výuky – plánuje diferencovaně, s ohledem na individuální potřeby žáků.
Snaží se o vytváření a zachování dobrého a bezpečného klimatu ve třídě, podporuje dobré a zdravé vztahy mezi dětmi. Naplňovaná kompetence: kompetence k realizaci výuky – podporuje formování bezpečného klimatu a rozvíjí pozitivní vztahy mezi žáky.
Umí individuálně hodnotit děti, zná jejich silné a slabší stránky. Naplňovaná kompetence: kompetence k hodnocení výsledků vzdělávání – hodnotí individuálně, sleduje silné stránky žáka.
Prokazuje tím schopnost profesionálně komunikovat s rodiči dítěte a nabídnout jim radu a další spolupráci. Naplňovaná kompetence: kompetence komunikativní a sociální – zvládá komunikaci a jednání s rodiči žáků. Indikátory: poskytne zákonným zástupcům žáka konzultaci k otázkám výchovy a vzdělávání, je v pravidelném kontaktu s rodiči žáků, průběžně je informuje o pokrocích žáka, o vzdělávacích cílech vyplývajících z kurikula, o akcích třídy/školy, a to prostřednictvím osobních setkání, písemnou i elektronickou formou, pokud je to možné.
Při tomto rozvojovém rozhovoru paní učitelka obsáhla čtyři kompetence, které vysvětlila na tomto jednom příkladu.