Škola | 54. mateřská škola Plzeň, Staniční 72, příspěvková organizace |
Přínos pro začínajícího učitele | Jasný popis způsobu spolupráce s uvádějícím učitelem Uvedení forem podpory začínajícího učitele i jeho povinností |
Tento plán adaptace je založen na vzájemné spolupráci začínajícího a uvádějícího učitele, je to i jeden z důvodů, proč se v praxi osvědčil. Ukázka rovněž přináší soupis povinností obou kolegů i možnosti podpory začínajícího učitele při vstupu do učitelské praxe. Plán se zároveň věnuje učitelům přicházejícím z jiných škol.
Adaptační program
Pro absolventa (začínajícího) učitele
- každému začínajícímu učiteli musí být přidělen uvádějící učitel,
- uvádějící učitel je volen tak, aby ze své letité pedagogické praxe mohl předávat potřebné množství zkušeností,
- začínající učitel má vedle povinnosti absolvovat během školního roku 5 náslechů možnost navštívit po domluvě s uvádějícím učitelem další náslechy u svých kolegů,
- uvádějící učitel vykonává dle potřeby náslechy u začínajícího učitele, aby zjistil jeho potřeby,
- uvádějící učitel se v prvním roce schází se začínajícím učitelem min. 1x za 14 dní, v dalších dvou letech dle potřeby, avšak minimálně 8x rok,
- uvádějící učitel vede začínajícího učitele metodicky a odborně tak, aby maximálně využil jeho dispozic,
- uvádějící učitel ve spolupráci s ředitelkou školy nebo se zástupkyní ředitelky navrhuje další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a jiná opatření.
Pro učitele přecházejícího z jiné školy
- každému učiteli, který nově přichází na pracoviště, musí být přidělen uvádějící učitel – uvádějící učitel seznámí nové učitele s organizací a komunikačními mechanizmy školy,
- uvádějící učitel vede dle potřeby učitele metodicky a odborně,
- uvádějící učitel vykonává dle potřeby náslechy u nového učitele,
- uvádějící učitel se schází s novým učitelem 2 měsíce 1x za 14 dní, poté dle potřeby,
- uvádějící učitel ve spolupráci s ředitelkou školy nebo se zástupkyní ředitelky navrhuje DVPP a jiná opatření.
Časový plán adaptace
Srpen
- seznámení s novým prostředím, kolegy,
- úvazek, podílení se na vypracování třídního vzdělávacího programu (TVP),
- seznam pomůcek a potřeb ve třídě,
- přidělení provozních povinností,
- směrnice školy, školská legislativa,
- spolupráce se zaměstnanci.
Září
- vedení základní pedagogické dokumentace,
- plánování vzájemných hospitací, spolupráce s uvádějící učitelkou, spolupráce s dalšími pedagogy, náslechy 2x za měsíc (7,45–9,30),
- systém příprav na řízené činnosti – konzultace stručných příprav.
Říjen
- ovlivňování vztahů mezi učitelem a dětmi, mezi dětmi – konzultace 2x za měsíc,
- uplatňování individuálního přístupu k jednotlivým dětem, respektování specifických vývojových poruch.
- Listopad
- odborné časopisy, literatura, možnosti dalšího vzdělávání – doporučení stěžejní literatury, diagnostické listy dětí, výchovný poradce, konzultace,
- práce s pedagogickou dokumentací, spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou,
- vzájemné hospitace s kolegy – 2x náslech u jiné učitelky než uvádějící.
Prosinec
- analýza aktuálních problémů, rodinného prostředí žáků, vedení dílen, třídní schůzky,
- plánování mimoškolní činnosti.
Leden
- zpracování hodnocení třídy – evaluace vlastní práce a výsledků třídy.
Únor
- rozvoj komunikačních dovedností dětí,
- plánování zpětné vazby pro učitele – hodnocení od dětí, rodičů, kolegů.
Březen
- kontrola vedení třídní knihy,
- způsoby řešení problémových situací,
- plánování výletů / exkurze+ zajištění.
Duben
- individuální přístup k žákům.
Květen
- evaluace pedagogické dokumentace.
Červen
- hodnocení vlastní práce,
- plán na další rok, konzultace záměrů s vedením školy, vlastní podíl na vytváření nabídky školy,
- hodnocení uvádějícím učitelem.
Časová osa je pro uvádějící učitele orientační, důležité je obsáhnout všechny body.
Povinnosti uvádějícího učitele – o plnění jednotlivých bodů vede pravidelné písemné záznamy.
Hodnocení adaptace
Na konci školního roku proběhne schůzka všech nových učitelů a uvádějících učitelů, na které účastníci, spolu s vedením školy, zhodnotí výsledky adaptačního programu a doporučí změny pro příští období. Adaptační program je doporučen začínajícímu učiteli na dobu 3 let. Učiteli, který přechází z jiné školy, nebo se vrací po mateřské dovolené, je doporučen na min. 1. rok.