Škola | Základní škola |
Přínos pro začínajícího učitele | Zamyšlení nad tím, co si odnáší z ukázkové hodiny pro svou praxi |
Tento příklad inspiruje k vytvoření zápisu z ukázkové hodiny, který může být využit při vzájemných návštěvách v hodinách kolegy, uvádějícího učitele apod.
Zápis z ukázkové hodiny
Zápis z ukázkové hodiny vytvořil tým pedagogů pověřený vedením školy, který měl k dispozici roční zkušenosti s využitím archu pro náslech – viz příklad 11. Při tvorbě zápisu z ukázkové hodiny se tým zaměřil na praktickou stránku zápisu, který by měl vést oba aktéry k dohodě nad oboustrannou zakázkou ještě před náslechem a poté vede hostujícího k zamyšlení nad tím, co si z hodiny odnáší pro svou praxi.
Se zápisy z ukázkových hodin za určité období pracuje vedení školy, zápisy slouží jako zpětná vazba, která je podkladem pro formulování vzdělávacích cílů pro další školní rok.
Zápis z ukázkové hodiny / její části
Mé jméno:
Jméno kolegy, u kterého jsem byl na náslechu:
Datum návštěvy hodiny:
Předmět:
Třída:
Účel mé návštěvy, který byl dohodnutý předem:
Např. kolega mě požádal o zpětnou vazbu k nové aktivitě, metodě práce, kterou zkouší. Nebo má kolega zakázku: Dávám dětem čas na odpověď, nebo příliš spěchám?
Které kritérium kvalitní výuky[1] bylo ukázkou podpořeno/rozvíjeno:
(Zvýrazněte nebo jinak označte, stačí jedno, ale i více je logické, jelikož se kritéria prolínají.)
- Děti se učí navzájem.
- Chyba je příležitostí k dalšímu učení.
- Učitel volí vyučovací metody k zapojení co nejvíce žáků.
- Učitel vytváří prostředí vzájemného respektu a důvěry.
- Učitel žákům umožňuje přebírat odpovědnost za průběh a výsledek učení.
Co jsem z ukázky získal pro sebe, pro svou pedagogickou praxi: Podpis hostujícího:
[1] Kritéria kvalitní výuky si stanovil společně celý pedagogický tým školy během workshopů vedených facilitátorem.