Přeskočit na obsah

11.6.7 Příprava a vedení rozvojového rozhovoru

Škola Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338 
Přínos pro vedení školyVedení rozvojového rozhovoru
Praktický návod přípravy rozvojového rozhovoru

Příklad přípravy a vedení rozvojového rozhovoru je zpracován pro střední odbornou školu. Je praktickým návodem přípravy rozvojového rozhovoru vedení školy se začínajícím učitelem. Obsahuje vedle konkrétních cílů návrh osnovy k rozhovoru o jednotlivých činnostech pedagogické práce a také body k přípravě rozhovoru nad portfoliem začínajícího pedagoga. Společně s příkladem konkrétních otázek a odpovědí v příkladu reflexe tvoří inspirativní podklad pro přípravu vedení rozvojových rozhovorů se začínajícími pedagogy ve středních odborných školách. Lze jej úspěšně využít také v mateřských, základních a dalších druzích a typech škol.

CÍLE:

  • zjistit plnění plánu adaptace, vyhodnotit práci uvádějícího učitele,
  • nastavit plán adaptace a profesního rozvoje na další období,
  • poskytnout dostatečnou zpětnou vazbu k práci začínajícího učitele.

TERMÍN:

  • dle individuálních možností školy,
  • rozvojové rozhovory se začínajícím pedagogem je vhodné zařadit jedenkrát (nebo i vícekrát) ve druhé části prvního roku adaptačního období a v závěru druhého roku adaptačního období začínajícího učitele.

OBSAH:

  • plnění adaptačního plánu
  • rozbor portfolia (ověření kompetencí?)
  • diskuze nad „sebehodnocením“
  • seznámení s nadcházejícím obdobím
  • profesní rozvoj (pedagogický, odborný, ICT, jazykový, doplnění/rozšíření kvalifikace)
  • třídnictví
  • tvorba Školního vzdělávacího programu (ŠVP)
  • další aktivity školy
    • propagace (den otevřených dveří, výstavy, tvorba prezentačních materiálů, Facebook, Instagram apod.)
    • Erasmus
    • šablony
    • pedagogická intervence
    • Školní poradenské pracoviště
    • metodické komise
    • časopis
    • žákovská rada
    • exkurze a výlety, sportovní kurzy, kroužky, soutěže, školení žáků apod.
    • vlastní invence a nápady
    • spolupráce s MŠ a ZŠ
    • ročníkové a závěrečné práce
    • zadavatel maturitní zkoušky
    • lektor školicího střediska

PORTFOLIO:

  • CÍLE:
    • průběžné poskytování zpětné vazby pro pedagoga,
    • podklad ke stanovení profesního rozvoje pedagoga tak, aby byl smysluplný, cílený, řiditelný a udržitelný,
    • součást podkladů k hodnocení práce učitele vedením školy.
  • Papírové vs. digitální?
  • obsah:
    • úvodní informace
    • úspěchy a zkušenosti (např. přípravy na hodinu a poznámky k ní, rozbor hodiny apod.)
    • profesní životopis
    • plán profesního rozvoje (rozvíjené kompetence, konkrétní cíle, kritéria splnění, termíny, využití)
    • školení a certifikáty
    • hospitace a návštěvy
    • tematické plány
    • další hodnocení (uvádějícího učitele, sebehodnocení apod.)
    • doporučené nástroje pro práci na profesním rozvoji, např. balanční kruh