Vážená paní, vážený pane,
manuál, který držíte v rukou, vám může pomoci v lepší orientaci v Modelu systému podpory začínajících učitelů (dále jen „Model“). Tento byl v průběhu 4 let ověřován na více jak 200 školách v České republice. Doporučení, která autoři z těchto škol získali, zapracovali do nové verze modelu.
V průběhu vstupu začínajícího učitele do profese se tvůrcům Modelu osvědčila součinnost v tzv. triádě. Je to spolupráce začínajícího učitele s uvádějícím učitelem a s jedním ze členů vedení školy. Začínající učitel by totiž neměl při vstupu do nového pracoviště zůstat osamocen. Praktické zkušenosti tvůrců Modelu i jeho ověřování jasně ukázaly, že celý proces je značně efektivnější, když začínajícího učitele podporuje uvádějící učitel, a vedení školy přitom celý proces zaštiťuje, koordinuje i vyhodnocuje. Každý z této triády má tedy vymezené jasné kompetence, dovednosti i činnosti, a pokud se daří souhra všech tří aktérů, je adaptační proces začínajícího učitele pro všechny přínosnější. Adaptační období je proto v Modelu popsáno z pohledu začínajícího učitele, uvádějícího učitele i z pohledu vedení školy.
Za zmínku stojí také fakt, že navržený Model lze jistě použít i při nástupu jakéhokoliv nového učitele do školy či při nástupu učitele, který se vrací do školy po delším období.
Manuál poskytuje čtenářům přehled o všech částech a kapitolách Modelu a jejich vzájemných souvislostech. Využije jej tedy jednak ten, kdo se chce snadněji a rychle zorientovat v Modelu, ale i ten, kdo se potřebuje cíleně zaměřit jen na určitou oblast, která ho v procesu uvádění zajímá.
Model se skládá z několika základních kapitol:
- I. Manuál k Modelu systému podpory začínajících učitelů.
- II. Teoretická východiska Modelu systému podpory začínajícího učitele.
- III. Popis průběhu adaptačního období.
- IV.–VI. Kompetenční profil začínajícího učitele, uvádějícího učitele a vedení školy.
- VII. Hodnocení dosažených kompetencí.
- VIII.–X. Doporučení pro podporu začínajících učitelů, uvádějících učitelů a vedení školy.
- XI. Příklady inspirativní praxe
Každá z uvedených hlavních kapitol je dále dle smyslu členěna do menších částí. Jsou zde použity příklady ze škol, tedy z mateřské, základní, střední a základní umělecké školy. Každá kapitola obsahuje také seznam literatury, která byla jednak využita při tvorbě Modelu, a jednak může v případě hlubšího zájmu čtenářům poskytnout další podrobnější informace.