Jde o schopnosti a dovednosti, pomocí kterých vedení školy vytváří pozitivní klima v průběhu adaptačního období. Vedení školy je otevřené oboustranné komunikaci, respektuje názory a doporučení uvádějícího učitele, ale zároveň dokáže aktivně naslouchat začínajícímu učiteli a vnímat jeho potřeby.
Vedení školy:
- Komunikuje věcně a argumentačně výstižně se začínajícím učitelem i uvádějícím učitelem.
Příklad indikátoru:- Pojmenovává stručně a jasně skutečnosti.
- Dokáže naslouchat, projevit vstřícnost a empatii vůči začínajícímu učiteli i uvádějícímu učiteli.
Příklad indikátorů:- Dokáže naslouchat.
- Dokáže se vcítit do druhého a chápat jej.
- Dokáže vést motivační a hodnoticí rozhovor, vytknout případné chyby a popsat nedostatky v práci začínajícího i uvádějícího učitele.
Příklad indikátorů:- Umí popsat pozitiva a případně rezervy v práci začínajícího i uvádějícího učitele.
- Popisuje skutečnosti tak, aby hodnocení přispělo k dalšímu rozvoji začínajícího i uvádějícího učitele.
- Svou formální i neformální komunikací navozuje vstřícné a kultivované prostředí ve škole.
- Stanoví funkční komunikační kanály v rámci adaptačního období.
Příklad indikátorů:- Popíše, na jaké kolegy se mají začínající a uvádějící učitel obracet s konkrétními tématy.
- Představí začínajícímu učiteli ty, kteří jsou v pedagogickém sboru za něco odpovědní (např. předsedu předmětové komise daného předmětu, vedoucí vychovatelku, vedoucí oddělení na ZUŠ, vedoucí učitelku v MŠ), a uvede příklady témat, která spolu budou projednávat.
- Dokáže pracovat jak s verbální, tak s nonverbální stránkou komunikace.
Příklad indikátoru:- Nepřetvařuje se, je upřímný, verbální komunikace je v souladu s komunikací neverbální.
- Dokáže naplnit roli mediátora.
- Dokáže využívat moderních komunikačních kanálů, především těch elektronických – webových stránek, sociálních sítí, messengerů apod.
Příklad indikátorů:- Vedení školy podporuje začínajícího učitele při zdokonalování umění hovořit cizím jazykem.
- Vedení školy podporuje začínajícího učitele při rozvoji komunikačních dovedností – především těch elektronických. V tomto smyslu se dá využívat groupwarových systémů, jaké představují buď Google Apps (nově Google Suite) či Office 365.