Škola | Základní škola Kunratice, Praha 4, Předškolní 420 |
Přínos pro začínajícího učitele | Rozvoj sebereflexe Profesní rozvoj – dosažené cíle Stanovení cílů dalšího profesního rozvoje |
Tento příklad ukazuje, jak je možné realizovat sebereflektivní rozhovor s učitelem na konci školního roku. Jsou zde uvedeny zcela konkrétní otázky, které při něm lze využít.
Závěrečný rozhovor v ZŠ Kunratice
Každoročně ke konci školního roku každý učitel i vychovatel hovoří s členem vedení školy. Témata rozhovorů jsou známá, kolegové se na rozhovor mohou připravit, přinést si s sebou v profesním portfoliu doklady o učení svých žáků i svém profesním růstu. Na rozhovory se připravují i ředitel či jeho zástupci V průběhu roku sledují své kolegy, navštěvují je v hodinách a monitorují jejich práci.
Na každé setkání si členové vedení rezervují cca 2 hodiny a snaží se využívat koučovací rozhovor, vytvořit příjemné prostředí a pohodu (káva, čaj, nenechat se vyrušovat nikým jiným), aby rozhovor nebyl pro učitele a vychovatele stresující.
Témata rozhovoru ke školnímu roku 2017/2018:
- Co se mi v tomto školním roce povedlo, na co jsem hrdý/á, co bylo přínosné, zajímavé?
- Jak se mi dařilo naplnit cíle stanovené v mém plánu osobního pedagogického rozvoje, na jakých dokladech to mohu doložit? (představte v portfoliu)
- Jaká spolupráce s kolegy/kolegou se mi osvědčila a byla přínosná? (asistent/ka žáka, asistent/ka pedagoga, párový učitel/ka, mentor…)
- Jak se vám letos podařilo realizovat projektové a oborové dny a do kterých školních akcí, projektů a v jaké roli jsem se tento rok aktivně zapojil/a?
- Jak se vám daří práce s třídním kolektivem? Co by vám pomohlo? Co byste potřeboval/a?
- Kde mám skryté rezervy, na co se chci v příštím roce zaměřit (já, třída, škola), na čem chci pracovat – o jakých cílech v plánu osobního pedagogického rozvoje uvažuji pro příští školní rok?
- Různé: ocenění, příležitosti, nápady, konstruktivní kritika apod.