Škola | Základní škola Karlovy Vary, Konečná 25, příspěvková organizace |
Přínos pro začínajícího učitele | Získání nových pohledů na sebereflexiInspirace reflektivními otázkami |
Sebereflexe je nedílnou součástí plánování profesního růstu. V Modelu systému podpory uvádíme jako jeden z funkčních nástrojů balanční kruh, který je využit i pro znázornění kompetencí začínajícího učitele. Někteří učitelé ale preferují i jiné možnosti grafického znázornění svého osobního růstu. Proto přinášíme pohled začínající a uvádějící paní učitelky z prostředí základní školy, v níž se vydali jinou, avšak stejně funkční cestou sebereflexe. Je možné, že pro určité typy osobnosti učitele je tato cesta i vhodnější.
Příklad 1 Uvedený graf zvolili někteří vyučující místo balančního kruhu. Jednoduše tak viděli jednotlivé dovednosti, z nichž je složená celá kompetence, dovednosti si popsali podle toho, jak celou kompetenci vnímali a jak ji v praxi uplatňovali.
Příklad 2 Následuje další možnost, kterou někteří učitelé z prostředí zejména základních škol využívali, a tou je běžná excelovská tabulka. V ní jsou uvedeny názvy kompetencí začínajícího učitele a zároveň počet vybarvených políček ukazuje míru naplněnosti dané kompetence. Hodnocena je každá z kompetencí komplexně bez rozdělení na dílčí dovednosti – ty pak učitelé popisují do svých portfolií.
Zároveň si učitelé při sebereflexi kladou otázky typu:
Co mi „jde od ruky“, když si vybarvuji tři políčka u kompetence k hodnocení výsledků vzdělávání?
Jaké konkrétní dovednosti již v této kompetenci mám?
Co mi ještě chybí?
Nač si potřebuji „posvítit“ v dalším období?
Jak to udělám?
Čím začnu? Kdy začnu?
Koho požádám o podporu? …
Oba níže uvedené příklady vznikly volnou inspirací při reflektivním rozhovoru se začínající paní učitelkou a s uvádějící paní učitelkou ze Základní školy Karlovy Vary, Konečná 25, příspěvková organizace.