Škola | Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338 |
Přínos pro vedení školy | Vedení rozvojového rozhovoru Praktický návod přípravy rozvojového rozhovoru |
Příklad přípravy a vedení rozvojového rozhovoru je zpracován pro střední odbornou školu. Je praktickým návodem přípravy rozvojového rozhovoru vedení školy se začínajícím učitelem. Obsahuje vedle konkrétních cílů návrh osnovy k rozhovoru o jednotlivých činnostech pedagogické práce a také body k přípravě rozhovoru nad portfoliem začínajícího pedagoga. Společně s příkladem konkrétních otázek a odpovědí v příkladu reflexe tvoří inspirativní podklad pro přípravu vedení rozvojových rozhovorů se začínajícími pedagogy ve středních odborných školách. Lze jej úspěšně využít také v mateřských, základních a dalších druzích a typech škol.
CÍLE:
- zjistit plnění plánu adaptace, vyhodnotit práci uvádějícího učitele,
- nastavit plán adaptace a profesního rozvoje na další období,
- poskytnout dostatečnou zpětnou vazbu k práci začínajícího učitele.
TERMÍN:
- dle individuálních možností školy,
- rozvojové rozhovory se začínajícím pedagogem je vhodné zařadit jedenkrát (nebo i vícekrát) ve druhé části prvního roku adaptačního období a v závěru druhého roku adaptačního období začínajícího učitele.
OBSAH:
- plnění adaptačního plánu
- rozbor portfolia (ověření kompetencí?)
- diskuze nad „sebehodnocením“
- seznámení s nadcházejícím obdobím
- profesní rozvoj (pedagogický, odborný, ICT, jazykový, doplnění/rozšíření kvalifikace)
- třídnictví
- tvorba Školního vzdělávacího programu (ŠVP)
- další aktivity školy
- propagace (den otevřených dveří, výstavy, tvorba prezentačních materiálů, Facebook, Instagram apod.)
- Erasmus
- šablony
- pedagogická intervence
- Školní poradenské pracoviště
- metodické komise
- časopis
- žákovská rada
- exkurze a výlety, sportovní kurzy, kroužky, soutěže, školení žáků apod.
- vlastní invence a nápady
- spolupráce s MŠ a ZŠ
- ročníkové a závěrečné práce
- zadavatel maturitní zkoušky
- lektor školicího střediska
PORTFOLIO:
- CÍLE:
- průběžné poskytování zpětné vazby pro pedagoga,
- podklad ke stanovení profesního rozvoje pedagoga tak, aby byl smysluplný, cílený, řiditelný a udržitelný,
- součást podkladů k hodnocení práce učitele vedením školy.
- Papírové vs. digitální?
- obsah:
- úvodní informace
- úspěchy a zkušenosti (např. přípravy na hodinu a poznámky k ní, rozbor hodiny apod.)
- profesní životopis
- plán profesního rozvoje (rozvíjené kompetence, konkrétní cíle, kritéria splnění, termíny, využití)
- školení a certifikáty
- hospitace a návštěvy
- tematické plány
- další hodnocení (uvádějícího učitele, sebehodnocení apod.)
- doporučené nástroje pro práci na profesním rozvoji, např. balanční kruh